„Lumină pentru toți†(Pulsul școlii)
Publicat de WebmasterLSDV în: 2008-06-24
ÃŽn perioada septembrie 2006 - mai 2007, Liceul pentru Deficienți de Vedere din Cluj-Napoca a participat ca partener la seminariile și workshop-urile proiectului “Leonardoâ€, “Art For Allâ€, desfășurate în Viena (Austria) și Marburg (Germania). Din echipa de profesori, participanți la proiect, coordontă de directorii liceului nostru, Cornelia Codreanu și Silviu Vanda, au făcut partei: Roxana Cziker, Liliana Bârle, Daniela Mihăescu, Mihaela Bujor.
Å¢ările participante în acest proiect sunt Germania, Franța, Estonia, Italia, Anglia, Austria, Grecia, fiecare fiind reprezentate de centre speciale, școli speciale și mai ales de muzee. Reprezentanții muzeelor Louvre, Tate Modern Gallery, Bellvedere etc. fiind invitați ca și experți, care au deja în desfășurare proiecte cu specific, pentru a face accesibilă arta din spațiul muzeal persoanelor cu deficiențe de vedere.
Obiectivul principal al acestui proiect urmărește punerea în aplicare a unor articole din “Declarația universală a drepturilor omuluiâ€, unde se specifică în articolul 27 că “oricine are dreptul liber de a participa la viața cultural-artistică a comunitățiiâ€. ÃŽn acest context persoanelor cu deficiențe de vedere le sunt îngrădite astfel de drepturi nu numai în România, iar Uniunea Europeană încurajează instituțiile publice, în primul rând, să se implice alături de centrele și școlile speciale pentru a realiza activități de integrare a cestor persoane în viața culturală a comunității. Accesibilitatea artei, accesul în muzee al persoanelor cu deficiențe de vedere, obiectivul principal al simpozioanelor se poate realiza doar prin împărtășirea reciprocă a unor experiențe proprii cu scopul de a încuraja și ajuta și alte muzee sau școli să efectueze astfel de activități care au nevoie, nu numai de resurse financiare de tipul unor sponsorizări, ci și de resurse umane, persoane dornice să se implice, să se formeze pentru a lucra cu persoane cu deficiențe de vedere în muzee.
Ceea ce și-a propus să facă Liceul pentru Deficienți de Vedere și a reușit a fost ca, în perioada celor doi ani ai desfășurării acestui proiect, să stabilească un protocol cu Universitatea de Artă și Design, precum și cu Muzeul de Artă, Cluj-Napoca. Workshop-urile desfășurate de-a lungul celor doi ani, în atelierul de artă al liceului, în sălile muzeului cât și în atelierele Universității, cu studenți din anul II ai secției Pedagogia Artei, coordonați de Profesor Mihaela Gorcea, și cu elevi ai școlii noastre au avut ca scop organizarea în iunie
Implicarea elevilor noștri în activități creative împreună cu studenții a urmărit explorarea unor emoții, senzații, forme de a percepe realitatea înconjurătoare, dar și arta, transpusă însă în forme inedite, tactil. Arta nu este, în opinia noastră, numai un domeniu vizual, ea explorează tocmai senzațiile, trăirile, emoțiile, sub diferite forme, iar culoarea, care este cea mai inaccesibilă, a devenit obiectul prioritar de cercetare. Culoarea poate fi reinterpretată sub forma unor texturi care să urmărească ceea ce pictura poate să transmită, senzații de cald�"rece, agresiv, aspru, moale, pufos, catifelat etc. Astfel, descifrarea picturii este realizată întotdeauna prin intermediul unor discuții informative de către o persoană avizată, în cazul nostru, studenți și profesori, pentru a se putea observa compoziția și a găsi o formă cât mai expresivă, potrivită unor percepții proprii, de a reda tactil o pictură. Este evident, nu numai în cazul elevilor noștri, că arta poate fi percepută diferit, prin prisma unor senzații propri și trăiri, prin urmare pot fi mai multe variante de reprezentare simbolică și de redare tactilă a unei lucrări. Verbul “nu atingeâ€devine necesar în cazul acestor lucrări, iar expunerea lor își poate găsi locul în cadrul muzeului. Transpunerile tactile mută pictura din bidimensionalitate în tridimensionalitate, iar materialele utilizate sunt tot timpul dintre cele mai neobișnuite: sfoară, materiale textile, semințe, plastic, pastă, ipsos, aracet, ziare și hârtii de texturi variate, lemn, etc. Pentru elevii inplicați în aceste activități creative, actul creației îi transformă în creatori, iar alții pot să aibă acces la artă datorită lor.
Implicarea elevilor noștri în astfel de demersuri artistice le dezvoltă creativitatea și imaginația, le dă încredere în ei înșiși dar și în alții, le dezvoltă abilități de comunicare și interacțiune cu alte persoane, le dă posibilitatea de a identifica, organiza și expune emoții sub diferite forme artistice, dezvoltându-le rafinamentul tactil-kinestezic.