METODE INOVATOARE ÎN ACTIVITĂȚILE DE PREDARE INCLUSIVĂ

Publicat de WebmasterLSDV în: 2019-01-30

Miercuri, 23 ianuarie 2019 a avut loc în cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca, workshop-ul intitulat „Metode inovatoare în activitățile de predare inclusivă”, eveniment desfășurat în cadrul PROIECTULUI ERASMUS + VISTE: “Empowering spatial thinking of students with visual impairment” (Dezvoltarea gândirii spațiale la elevii cu dizabilități vizuale), 2016-1-EL01-KA201-023731.

La workshop au participat cadre didactice care predau elevilor cu și fără dizabilități vizuale, atât din școli speciale pentru deficienți de vedere din țară precum și din școli de masă care școlarizează elevi integrați. De asemenea, la eveniment au participat și  factori de decizie reprezentând organizații  non-guvernamentale cu rol în dezvoltarea serviciilor educaționale pentru persoanele cu deficiență de vedere.

Promovând conținuturile dezvoltate în proiect, în cadrul atelierului de lucru au fost prezentate metode și tehnici de predare adecvate pentru dezvoltarea conceptelor și abilităților ce țin de gândirea spațială pentru persoanele cu deficiență de vedere. S-a pus accent atât pe utilizarea materialelor concrete, precum mulajele, machetele 3d, modelaj, hărți și grafice tactile, etc, cât și pe utilizarea unor tehnologii avansate dezvoltate în cadrul proiectului, precum toolkit-ul interactiv Viste sau aplicațiile de realitate augmentată.

Un real interes din partea participanților au suscitat prezentările tehnologiilor dezvoltate în cadrul proiectului. Astfel toolkit-ul interactiv Viste prezentat permite oferirea de explicații auditive în timpul explorării hărților și graficelor tactile. Acest instrument inovator este de real ajutor profesorului în procesul de predare permițând crearea de seturi prestabilite de materiale didactice interactive cu feedback audio personalizat. Instrumentul a fost, de asemenea, testat și validat de către profesori și elevi cu și fără dizabilități vizuale din Franța, Grecia și România.

De asemenea, aplicațiile de realitate augmentată prezentate în cadrul atelierului de lucru permit utilizarea stimulilor auditivi în activități educaționale pentru antrenarea unor deprinderi și abilități legate de explorarea mediului fără a părăsi practic școala. Spre exemplu, a fost demonstrat faptul că deprinderile  de bază de orientare și mobilitate necesare pentru traversarea unei străzi aglomerate de către un copil nevăzător pot fi antrenate în siguranță în sala de sport sau în curtea școlii, evitându-se astfel expunerea la pericolul din trafic.

 Participanții au avut ocazia să asiste, de asemenea, la o demonstrație de creare și utilizare a materialelor 3D în contexte educaționale, în acest scop fiind folosită imprimanta 3D achiziționată în cadrul proiectului și o serie de platforme software gratuite disponibile online.

Nu în ultimul rând, a fost prezentată platforma online Viste, platformă disponibilă gratuit pentru toate cadrele didactice interesate și care găzduiește scenariile didactice dezvoltate în cadrul proiectului, scenarii ce pot fi descărcate, modificate și implementate de către orice cadru didactic interesat, fiind concepute în special pentru clase de elevi cu deficiență de vedere din școli speciale sau clase care cuprind elevi cu deficiență de vedere integrați în învățământul de masă.

În strânsă legătură cu acest eveniment, în data de 22 ianuarie 2019, în cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca au fost susținute 2 activități didactice cu elevi de la Liceul de Arte Plastice „Romulus Ladea” Cluj-Napoca și de la Liceul Teoretic Báthory István, Cluj-Napoca. Elevii au experimentat metodele și tehnologiile dezvoltate în proiect din perspectiva colegilor cu deficiență de vedere.

Proiectul Viste se desfășoară în perioada 1 septembrie 2017 – 31 august 2019 și are ca obiectiv dezvoltarea gândirii spațiale la elevii cu dizabilități vizuale. Parteneri în proiect sunt Universitatea Tehnică din Atena, Școala pentru deficienți de Vedere din Atena, Casa Corpului Didactic Cluj și Institutul INRIA din Franța. În cadrul proiectului au fost create și implementate scenarii didactice variate atât în Grecia cât și în România, au avut loc schimburi de experiență între profesorii ambelor școli, și s-au organizat conferințe de diseminare a produselor dezvoltate în proiect.  

Director Adjunct: Ioan Cîmpean


1 fișiere anexate